Dubbeltje op zn kant - Reisverslag uit Sydney, Australië van Melissa en Yvette - WaarBenJij.nu Dubbeltje op zn kant - Reisverslag uit Sydney, Australië van Melissa en Yvette - WaarBenJij.nu

Dubbeltje op zn kant

Door: Yvette Streng

Blijf op de hoogte en volg Melissa en Yvette

04 Maart 2015 | Australië, Sydney

Hoi allemaal,

We merken dat mensen ons heel erg met ons meeleven en dat vinden we super leuk, bedankt alvast daarvoor!!

Na een lange maar goede vliegreis kwamen we aan in Melbourne. Wat een verademing om een keer in daglicht aan te komen. Normaal komen wij op de een of andere manier altijd s nachts aan.. We dachten dat het niet zover lopen was van het trein station naar het hostel. Dus met onze zware backpacks op gingen we ervoor. Nou, in australie is alles ver en met veel heuvels dus we hadden een flinke tocht erop zitten voordat we in het hostel aankwamen. De eerste 2 nachten verbleven we in binnenstad van Melbourne. Het weer was nog niet zo goed.. Normaal ga je dan een beetje winkelen en koffietjes doen maar alles was ZO DUUR, we schrokken ons rot. Daar zaten we dan ons stierlijk te vervelen in het hostel. We hadden ons voorgenomen eerst een paar dagen te genieten voordat we alles zouden regelen, maar ja het was toch geen mooi weer en het begon te prikkelen. We hebben toen in die 2 dagen alles geregeld; een tax file number (nodig om legaal te kunnen werken), een bankaccount handige app (ook nodig want dan kan er salaris gestort worden) en een pas om gratis healthcare te krijgen. Zo, dat was dat! We vonden dat we wel ergens een hapje mochten eten. We kwamen in een leuk tapas tentje terecht en bestelden 2 wijntjes. Na wat rondkijken hadden we wel wat lekkere dingen voorbij zien komen en besloten we ook iets te nemen wat ook nog goed betaalbaar was. We namen 1 portie, de ober keek al wat raar maar whatever. Toen hij het kwam brengen was het 1 zielig toastje met ansjovis en tomatensaus erop, dat was dan 5,50 dollar (wij dachten dat je er daar wel een aantal voor kreeg) Die hebben we toen maar door 2en gedeeld, wijn opgedronken en zijn we afgedropen.. Daarna hebben we in het hostel maar noodles uit pakje/zakje zitten eten..
Na die 2 dagen zijn we naar een wijk aan het strand van melbourne gegaan, st kilda. Het weer werd toen gelukkig ook beter. In dat hostel kwamen we gelijk een Frans stel tegen die een auto verkochten, of wij nog een auto zochten. Ja, eigenlijk wel. We wilden er pas 1 kopen vanaf Sydney, maar dit was een mooie prijs voor een nog heel goede auto met niet veel kilometers. Uiteindelijk hebben we de auto gekocht. BAM, dat ook weer voor elkaar. Was wel even spannend want het was gelijk de grootse uitgave die we allebei ooit gedaan hadden. Maar hopelijk kunnen we hem ongeveer voor het zelfde bedrag weer verkopen. Ook de registratie van de auto hebben we gelijk geregeld en toen waren we er binnen 4 dagen al helemaal klaar voor. Lekker Melissa en Yvette stijl, snel alles regelen.
In Melbourne erg genoten van het strand en het weer. Er was ook een festival en een meisje met d'r vriend die melissa in Londen had ontmoet, dat was erg gezellig! Veel gekookt in het hostel ipv uiteten want dat doet iedereen.. Ook weer heel erg wennen want de landen waar we hiervoor waren waren altijd zo goedkoop dat je alles kon doen en eten wat je wilde.
We zijn na een paar nachten in st kilda de great ocean road gaan doen met de auto. Dit is een lange weg langs de oceaan met geweldige stranden en uitzichten.
We moesten dus ook voor het eerst de weg op en LINKS rijden. Wauw dat is flink wennen. Vooral bij rotondes en kruispunten. Melissa vond dat ik stoer genoeg was om Melbourne uit te rijden, bedankt Melissa... Met zweet op m'n rug (niet alleen vanwege het warme weer) zijn we veilig Melbourne uitgekomen en is de rest van Australie prima te rijden. Alles is breed en weinig auto's op de weg. Tijdens de great ocean road hebben we oa koala's gezien. Super gaaf!! Ook zagen we mensen langs de weg uit hun auto komen kruipen, die hadden daar dus in geslapen.. Zo besparen mensen de kosten dus. Dit was voor ons nog even een stapje te ver op dat moment. Wij hebben toen nog op campings gestaan (er kwamen wat kampeer spullen bij de auto met oa een tent)
Na 2 nachten zijn we weer terug gegaan via melbourne, daar nog 1 nachtje geslapen en toen zijn we naar wilsons promotory gegaan. Een national park. Het beloofde ons veel wildlife en mooie stranden. Daar aangekomen was het geen mooi weer (zeer bewolkt en winderig) en waren wij chagarijnig! We wisten ook niet waar we moesten slapen. Op een gegeven moment reden we tegen de enige camping in het park op. De receptie was eigenlijk dicht maar de jongen kwam nog even snel zeggen dat we een plekje mochten uitzoeken en morgen komen betalen. Dat was de eerste nacht dat we in de auto hebben geslapen. Achterbanken naar beneden, 2 persoonsluchtbed erin, allemaal doeken voor de ramen gespannen en gaan! We voelden ons er eigenlijk wel goed bij. Genoeg ruimte, geen last van de wind en niet de moeite hoeven nemen een tent op de zetten. De volgende ochtend zijn we zo de camping afgescheurd zonder te betalen (zo, dat was het eerste verdiend) en hebben we een flinke hike door het park gedaan. Het weer was inmiddels flink opgeknapt en ons humeur ook! Toen we een wombat in de struiken zagen en wij die aan het observeren en fotograferen waren kwamen er Australiërs aanlopen. What are you looking at girls? Oh, it's a Wombie, zeiden ze. Een Wombie? Weet je hoe cool die zijn!!
Toen we "lunch" aan het maken waren (weer noodles) bij de bbq kwamen we 2 Nederlandse en 1 Duitse meid tegen. Hier in Ozzy zijn er echt overal bbq's, waarop iedereen z'n eten op kan maken. Ozzy's koken graag buiten, ergens langs de weg of langs het strand. Het zijn gewoon 2 grote bakplaten onder een dakkie, maar echt ideaal! Anyway, zij gaven ons de tip een app te downloaden waarin allemaal gratis campsites stonden aangegeven. Zij gaven gelijk een paar tips van een aantal die heel leuk waren!
Zo hebben we de dagen erna een beetje rondgetoerd en een aantal van die campsites gezocht en in onze auto geslapen. Soms midden in de natuur soms letterlijk in een speeltuintje. Echt hartstikke leuk kramperen, zoveel vrijheid! Je hoeft niet een bepaalde tijd in of uit te checken en er staan vaak heel leuke mensen. Toeren in Australië is echt te gek! Australië is zo mooi: overal waar je rijd, na elke bocht die je maakt; echt is overal wel wat moois te zien. Zoveel bossen en bergen en geweldige uitzichten!!
Bijna geen van die gratis campsites plekken heeft een douche. Maar ook op die app staan plekken aangegeven (vaak aan het strand) waar je ergens een douche kan pakken. Zo kwamen wij er wel.. Op een gegeven moment waren bij een plaatsje Malua Bay. Daar stonden we eigenlijk op een soort parkeerplaats, maar met genoeg bosjes om toch wat privacy te hebben. Deze plek was pal aan het strand, echt super gaaf. Dus we besloten nog een nacht te blijven. De tweede avond dat we zaten te koken kwam er een vrouw langs die haar hondje aan het uitlaten was, ze had ons die avond daarvoor ook al begroet en kwam nu een praatje met ons maken. Ze vroeg oa hoe we dat deden met douchen dus wij dat een beetje vertellen. Vroeg ze of er nu behoefte hadden aan een douche. Ja, best wel. We mochten wel bij haar komen douchen. Ze woonde 'just down the road', wij achter haar aangereden (2 km). Kwamen we aan bij een dik huis op een berg met de meest geniale douche ever. We kregen ook nog de grootste en zachtste handdoeken ever want anders moesten die van ons s nachts drogen en dat vond ze maar niks. Wij daar heerlijk (en ook nog steeds een beetje overdonderd) staan douchen! Toen we uit de douche kwamen stonden de thee en de chippies al klaar. Melissa het chipsmonster kreeg bijna tranen in d'r ogen van geluk (ja ook chips is hier 4 dollar per zak dus kopen we niet heel vaak). We hebben de hele avond buiten heel leuk met haar zitten kletsen! De volgende dag hebben we bloemetjes voor haar geplukt en in haar brievenbus gelegd.
Toen zijn we verder gereden naar Jervis Bay. Ook weer een national park met wildlife en mooie stranden. Daar viel weinig gratis te camperen dus er besloten een leuke camping uit te zoeken. Dat is wel gelukt! Toen we eten aan het koken waren kwamen onze buurtjes met ons kletsen en hebben we daar prompt de hele avond mee gezeten. 2 stellen van 65 jaar en ouder. Lekker vlot van ons.. Ook weer heel vriendelijke mensen, ze vonden dat we maar wij hun moesten komen logeren in een stad net boven Sydney. Ze lieten even wat foto's zien. Kneiters die wonen dik!! Ze waren zelf ook door australie aan het reizen en zijn eind maart pas weer thuis, dus we moeten even kijken of we dan niet al voorbij dat plaatsje zijn, maar dat lijkt ons wel heel leuk. Het lijkt hier de normaalste zaak van de wereld om een beetje voor backpackers te zorgen. We kregen wijn en ontbijt van ze en ze hebben geholpen met een tarantula (dikke spin in onze tent) te doden. Dat was nog een tip van die vrouw van die douche; if you see a spider, KILL IT! Er zijn namelijk nogal veel dodelijke spinnen hier, oef! Daar weer heerlijke dagen gehad en op 1 van de witste stranden met het meeste heldere water ooit gelegen. Het kon bijna aan Brazilië tippen ;-). Toen we eten zaten te maken op de camping kwamen er ook nog ff 2 flinke kangaroos voorbij gehopt. Super impressive! We hadden tot nu toe alleen nog maar 2 kleine walibi's (vlak voor onze motorkap tijdens het rijden) voorbij zien springen.

NA Jervis Bay zijn we richting Sydney gegaan met nog 2 nachtjes tussenstop kwamen we aan in Sydney. De hostels zijn natuurlijk weer onbetaalbaar en we hadden een tip gekregen van 2 chicks die ook met een auto door australie/Sydney waren gereisd waar we in onze auto konden slapen. Daar aangekomen bleek het midden in een woonwijk te zijn best wel een eind buiten de stad. We dachten; whatever we proberen het wel voor een nacht. Scheelt weer poen! We zijn toen zsm richting Sydney opera house gegaan. Dat stelde niet teleur! Super gaaf om met eigen ogen te zien. Rond de opera house liggen de botanical gardens, ook die zijn super vet. Inmiddels had Victoria de foto op facebook gezien en nodigde ons uit voor een bbq bij een vriend van haar in de wijk Bondi!!! Victoria is Engels en 1,5 geleden naar Sydney verhuisd, wij hebben een paar weken met haar gereisd door Zuid Amerika. Super leuk om haar weer te zien en bij te kletsen. Het huis en dr vrienden waren ook te gek! Dik huis midden in Bondi met een flnke achtertuin. Welkom in Sydney!! We besloten op dat moment dat we Sydney te gek vonden en daar op zoek wilde naar een baantje. De nacht was iets minder glamoureus in de auto midden in een woonwijk. WE zijn vroeg op gestaan en daar snel weg gesjeesd. Het is 1 ding om in je auto te slapen tijdens het kramperen, maar in je auto overnachten midden in een woonwijk (ook al hebben we gordijntjes) voelt toch wel heel pauper. We zijn toen naar een parkeerplaats gereden waar meerder reviews over waren dat iedereen daar in zn auto slaapt, achter een park met water, toiletten en de tram om de hoek. Daar aangekomen was wel een beetje schirkken. Wat kunnen backpackers toch paupers zijn haha. Zo gek om 30 auto's op een rijtje te zien staan, sommige mensen sliepen nog, andere zaten in hun stoeltjes naast hun auto te ontbijten. Wij hadden besloten even een nachtje in een hostel te slapen. Even een normaal bed/douche/toilet! Dat hebben we dan ook gedaan. Het weer was niet perfect dus we gingen gelijk op zoek naar baantjes. Iedereen zoekt die hier op Gumtree, de Australische marktplaats. Om een lang verhaal kort te maken. WE hebben een paar dagen bested aan een Engelse CV te maken, baantjes te zoeken online, baantjes te zoeken door langs cafes te gaan. Het was niet makkelijk! Vanaf die vrijdagavond mochten we bij Victoria logeren, omdat haar huisgenoten dat weekend weg zouden zijn. We waren allemaal moe, zij werkt hard en wij hadden donderdag een feestje gehad. Dus we hebben lekker gegeten op haar dakterras met uitzicht op de opera house en harbourbrigde (zoals te zien was op de foto op fb) en op de bank gehangen en film gekeken. Je wilt niet weten hoeveel behoefte je aan zoiets simpels kan hebben na een maand rondreizen in je auto! Zaterdag heeft Victoria ons haar favoriete plekjes van Sydney laten zien. Onwijs gaaf, en weinig reizigers natuurlijk. Zaterdag aan het einde van de middag hadden wij een feestje, ook weer met uitzicht op de operahouse en harbourbrigde. Omdat wij zaterdag vrijwillgerswerk gaan doen tijdens Mardi Gras (de Australische versie van Gay Pride) kregen we 100 dollar korting, dus was het kaartje nog "maar" 35 dollar, hoppaaa. Het was een leuke ervaring.
Per maandag mochten we bij vrienden van een vriendin logeren. Wat een geluksvogels zijn wij toch ook. We hadden wat sollicitaties en try outs voor baantjes. of wij zijn te kritisch of sommige mensen hier proberen flink misbruik te maken van backpackers. We moisten bijvoorbeeld gisteren 1,5 uur reizen ergens naar toe, toen moesten we weer 1,5 uur bij iemand in de auto (inderdaad redelijk dichtbij waar we verbleven weer) Je kan je voorstellen hoe geirriteerd wij toen al waren aangezien we 5:50 waren opgestaan.. We werden ieder bij een ander winkelcentrum afgezet in the middle of nowhere, we waren serieus niet eens meer in Sydney zowat. Daar moesten we geld ophalen voor 'the animal shelter'. 40% van dat geld zou voor onszelf zijn, 25% voor onze baas en de rest ging daadwerkelijk naar de shelter. Ons was beloofd dat we makkelijk 120 dollar zouden verdienen die dag, ieder. Na 2 uur flink mijn best doen; vriendelijke dingen zeggen, vriendelijk gezicht opzetten had ik nog amper 30 dollar opgehaald. Een snelle rekensom maakte wel duidelijk dat we die 120 dollar niet gingen halen. En hier is 120 dollar voor 10 uur werken al heel weinig, is onder het minimumloon. Plus dat het zo saai en gaar als de kneiter was. Ik ben toen 3 kwartier naar Melissa toegelopen, die had het ietsjes beter gedaan maar vind je het gek met dat lieve gezichtje van dr. Daar hebben we besloten m te peren. We hebben die buckets achter de balie gelaten en die kerel geappt dat we de trein gingen pakken. Je snapt dat hij daar niet content mee was, maar wij ook niet met hem en zn driedubbele voorliegerij, dus de ballen! Zo zie je maar, het gaat nog niet helemaal vanzelf..
Melissa heeft als wel iets leuks binnen bij een leuke tent waar ze zowel restaurant, café, rooftopbar en nachtclub hebben, maar ze moet eerste allerlei trainingen doen (3x een uurtje, dus valt wel mee{en betaald}) en daarna krijgt ze een paar shifts per week, ook geen vetpot dus. Dus nogmaals, of wij zijn te kritisch of we moeten beter ons best gaan doen.. Vanmiddag hebben we een sollicitatie voor een 11 dagen lang durend evenement, ook achter de bar. Als dat m niet wordt, peren we hem uit Sydney maandag en moest dit blijkbaar niet de plek zijn waar wij onze centen gaan verdienen. Ennnn doooooorrrrrrrr ;) Eerst natuurlijk nog wat meer dingen in Sydney doen en zaterdag vrijwilligerswerk tijdens de parade van Mardi Gras. We genieten volop!

Nah, ik heb weer flink zitten lullen. Ik lijk Jacquelien wel ;) Sorry zus!

Tot de volgende blog.

Liefs Melissa en Yvette

Ps: Deze computer wilt heel graag overall engels van maken, dus als sommige woorden niet kloppen is dat de schuld van de computer haha!

• 04 Maart 2015 - 08:12

Patries:

Whaaa wat enorm leuk om te lezen meiden! Wat een avontuur zeg.. Hoop dat het gaat lukken in Sidney, en anders maar door inderdaad;) succes!! Have fun en G-day! Hihi

Xx liefs

• 04 Maart 2015 - 08:38

Marleen :

Lieve, stoere chicks!

Wat een avonturen allemaal, te gek!! Heel leuk om dit allemaal te lezen. Zo kunnen wij vanuit het koude kikkerlandje een kijkje in het 'aussie-leven' werpen. Heel tof!
    Zo lief dat jullie bloemen voor het vrouwtje van de douche zijn gaan plukken!!

Zet 'm op toppers, geniet en geniet nog meer! Succes met de jobhunt!

Hele dikke kus!

Marley xx

• 04 Maart 2015 - 10:25

Grea:

Echt leuk geschreven. Jullie hebben al aardig wat meegemaakt. Veel plezier komende tijd.
    Liefs XXX

• 04 Maart 2015 - 11:23

Josine:

Hahaha! Wat een heerlijk verhaal! Mooie avondturen, feestjes en meevallertjes! Werk vinden gaat helemaal goed komen meiden, gewoon doorzetten.
    Dikke kus

• 04 Maart 2015 - 17:06

Jona:

Mooi hoor koala's, wombies, aussies, city's, natuur en ga zo maar door.
    Bring back memories! Jullie lijken de no worries attitude al lekker te pakken te hebben.
    Al t beste! Xxx van

Geniet en have fun!!!

• 04 Maart 2015 - 19:30

Rudolf:

Hallo dames,

Leuk allemaal. Wou dat ik jonger was. Kijk uit naar het volgende blog. Ga zo door!

Groet

Rudolf

• 04 Maart 2015 - 19:37

Talitha:

Super leuk!! Zo te lezen genieten jullie er intens van :-)!!
    Xx

• 07 Maart 2015 - 20:07

Brenda :

Leuk moppies :)!

• 06 April 2015 - 11:20

Helmie En Pierre:

Hoi yvette en melissa,

hoe gaat het met jullie vragen wij aan je moeder.
    Ze is hier in huis de hond aan het uitlaten .
    zo te zien hebben jullie het wel naar jullie zin.

gr. Helmie en pierre.

• 20 April 2015 - 20:41

Susan:

Meiden, jullie eerste verhaal had ik even gemist en dus nog niet gelezen...maaaaaar wat een avontuur!!! De twee stoere wereldreizigers uit U-town op pad!